Kategorier

onsdag 2 februari 2011

Förlossningen del 1

Del 2
Del 3

Det var natten till Fredag 2010-10-08, V 38+2 som vattnet gick alltså då började det som vi så länge längtat efter=) Snart var det dags.

Jag låg ensam i vår stora säng, så som jag hade gjort en del nätter mot slutet av graviditeten Jag ville ha svalt i sovrummet, gick & kissade stup i kvarten & makens kroppsvärm kändes som ett enormt varmt element. Han hade inget emot att sova på soffan framför den nya teven med special ljud, så båda var nöjda.

Klockan var ca 3.20 på natten & jag traskade i vanlig ordning till min nya vän toaletten för att pinkelinka. När jag satt där & tyckte att jag var färdig kände jag hur det fortsatte låta som att jag kissade... ja ja tänkte jag. När jag sedan ställer mig upp ser jag hur det droppar på mattan i badrummet, jag tänkte men vad nu då kissar jag på mig nu eller?? Nä det bara fortsatte och då förstog jag att vattnet hade gått. Jag började skaka lite av nervositet. Jag hämtade telefonen & ringde förlossningen för att höra med dom vad de tyckte att jag skulle göra, det var en massa frågor sköterskan ställde som jag inte riktigt kunde svara på eftersom jag var så nervös. Hon sa att jag var välkommen in på en undersökning. Det ända jag ville veta var ifall jag fick duscha innan vi skulle åka & det var ok, jag kunde duscha.
Efter duschen började jag klä på mig, maken ligger fortfarande och sover. Jag ville inte väcka honom för tidigt för jag visste att vi skulle springa in i varandra som två ettriga hönor. Han är lite nervig av sig så han fick gott sova tills jag kände att jag var så pass färdig så att det var ok att väcka honom. Ok nu var jag nästan färdig, jag sprang hela tiden på toa för att byta binda, för det rann & rann. Vattnet var gulaktigt jag tänkte att det är väl så det ska vara.
Till slut väckte jag min käraste som såg överlycklig ut. Han steg upp raskt och packade det sista. Medan han sprang omkring och mumlade allt han skulle ta med sig sa han det här känns som julafton, julafton när man var barn, ja om inte ännu bättre.

Vi var redo att åka, bb väskan och allt var med. Han frågade hela tiden hur mår du, hur känns det, är allt ok? Min gulliga man han var så mån om mig. Innan jag satte mig i bilen såg jag en blå handuk som han hade lagt dit=) Vattnet rann konstant så det var bra tänkt av honom.

Det jag minns att jag sa hela tiden på vägen till bb var det rinner. Väl framme fick vi gå in på ett rum och en sköterska kom med nya underkläder och binda. Välbehövligt, mina byxor och skor var genomblöta.
Jag blev inskriven kl 4.40.
På Ctgn var allt normalt, fosterljud 130 slag per min normalt.
Jag läggs in på grund av mekfärgat fostervatten, alltså avföring i fostervattnet, det var den gulaktiga färgen som jag nämnde tidigare. Inskrivs av barnmorskan (virrpannan!!) Sanna, som då känns som en hel lugn & skön barnmorska...

Kl 6 flyttas jag till en gyn avdelning där får jag under fredagen träffa 3 olika barnmorskor (som jag kan se i journalen)i anteckningarena står det att allt ser ok ut.

Kort efter flytten till gyn avd skriver jag det här.
Sen skrev jag det här.

kl 15.37 har jag ont men verkar opåverkad av smärtan...jag tar flera varma dushar, står länge och spolar varmvatten på magen & det är skönt! Det hjälper att slappna av & jag får Alvedon.

kl 16.30 känner jag av enstaka sammandragningar.


Skriver det här.

kl 21.10 börjar jag få mer ont, 3-4 sammandragningar/10min. Önskar mer smärtlindring. Sköterskan ringer & rapporterar förlossningen.

kl 21.16 flyttas jag till förlossningen.

kl 22 är jag 2 cm öppen. Jag får en sovdos.

Hela fredagen mådde jag bra & tänkte att det här är väl ingenting. Vi skrattade & hade roligt. Maken var hem en sväng & hämtade lite grejer som vi glömt trots god planering. Ni kan se där jag har länkat klockslag för att få hum om hur det fortskrider. Jag ångrar idag att jag tog sov dosen kan jag säga.
Fortsättning följer;)

3 kommentarer:

  1. Kul att läsa!
    Jag satt ju med spänning här hemma och följde dig =)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Varför ångrar du sovdosen?
    Jag fick oxå sovdos (sömntablett och morfin), men det hade ingen verkan alls. Lustgasen däremot, den var bra!

    SvaraRadera
  3. Jo jag ångrar sovdosen därför att jag tror att ifall jag inte hade fått den så hade allt flytigt på naturligt under natten & Lucas hade kommit till världen utan att jag blivit igångsatt & utan sugklocka.
    Jodå lustgasen var bra!=D

    SvaraRadera