Kategorier

måndag 12 december 2011

Lussekatter

Ingredienser
150 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
3 påsar saffran
1,5-3 dl socker Jag har i 3 dl
1 burk 250 g kesella (valfri fetthalt)
0,5 tsk salt
1 ägg
14-15 dl vetemjöl
Russin har jag till dekorationen
Ägg till pensling.

Gör så här:

Smält smöret. Häll i mjölken & saffran och värm upp till 37 grader (fingervarmt). Smula i jästen i en degbunke och lös upp med lite av vätskan, rör tills den är helt upplöst.
Tillsätt resten av vätskan, salt, socker, kesella och ägg.
Arbeta med maskin eller för hand in det mesta av mjölet så att degen släpper bunkens kanter. Lägg på bakduk och låt degen jäsa i 30-40 minuter.

Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk (om det behövs, jag hade inget mer mjöl i degen och knåda den smidigt med så lite mjöl som möjligt. Dela degen i 5 bitar & dela varje en av dessa fem i ca 10 bitar rulla och forma till lussekatter. Låt lussekatterna jäsa till dubbel storlek i 20-30 minuter.

Tryck ned russinen i lussekatterna och pensla med väl uppvispad ägg. Grädda dem mitt i ugnen i 5-10 minuter med 275 grader.
Låt dem svalna på galler under bakduk.

Förvaras i plastpåse eller fryses in (det sägs att de tappar en del av smaken om de fryses in men det tycker inte jag).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar