Kategorier

torsdag 2 december 2010

Frågor & Svar om graviditeten & förlossningen

När fick du reda på att du var gravid? 12 februari. Jag låg inne på grund av överstimulering. Det var genom ett blodprov som vi fick det positiva beskedet.

Blev det en chock? Ja & nej. Ja därför att jag trodde att min chans att bli gravid var noll. Jag hade sett så många minus under åren som gått på mina stickor (varje månad gjorde jag grav test fast jag hade fått mens). Nej därför att någonstans så visste jag att det fanns en chans att drömmen skulle besannas eftersom det var genom IVF.

Hur gammal var du? 28

Hade du mycket halsbränna? Grymt mycket

Spydde du mycket? Ingenting. Men jag mådde illa

Var det någon favoriträtt som ändrades? Ja, i vanliga fall älskar jag kött. Under graviditeten hade jag svårt för kött i alla dess former. Speciellt lamm som jag annars älskar. Jag tycker visserligen om glass men under graviditeten blev jag beroende av glassen Tip Top.

Hade du mycket foglossning? Yes!! Blev sjukskriven resten av graviditeten frånockmed vecka 24.

Hade du sammandragningar? Jodå, ganska mycket faktiskt.

Ditt sf mått som störst? 36

Har du fått bristningar? mmm

Trodde du att det var en pojke eller flicka? Jag trodde det var en flicka & maken var säker från början att det var en pojke.

Vad hoppades du på? En frisk bebis.

Hade du mycket vätska i kroppen? Ja. I slutet av graviditeten kunde jag inte använda annat än mina foppa tofflor. Mina tår såg ut som prinskorvar=P

Hur mycket gick du upp i vikt? Minst 22kg...slutade väga mig när jag vägde 92 kg...(OBS jag är 159 cm lång)

Hur ser du på graviditeten idag? Det var en upplevelse. Visst jag hade foglossning som hette duga och en grym halsbränna som sedan utvecklades till magkatarr. Jag var hemma frånockmed vecka 24. Trots det så kännde jag mig lycklig. Humöret svängde en hel del. Men i allt det här fanns mycke lycka.

Gick du över tiden? Nop. Lucas är född v 38+4 (tack och lov, för vi längtade sååå).

När började din förlossning? Vattnet gick natten till fredag kl 3.30 efter ett toalet besök.

Hur lång tid tog det? Som sagt vattnet gick natten till Fredagen, på fredags kvällen var jag öppen 2 cm och fick en sovdos. På Lördagen sattes jag igång på förmiddagen och han är född kl 5.19 på Söndag morgon.

Hur mycket var du öppen när ni kom in? Jag kommer inte ihåg ifall dom ens kollade det...man beslöt att jag skulle vara kvar eftersom vattnet var senapsfärgat villket betyder att det fanns avföring i det.

Vad tyckte du var jobbigast? Att barnmorskan som slutligen var med när Lucas skulle födas gick omkring som i en bubbla. Hon visste vad som pågick men maken & jag upplevde inte att hon fick oss att begripa vad som pågick och varför. Ett exempel; elektroden som satt på Lucas huvud lossnade på grund av att han var/är så hårig och vi fick nästan panik för vi hörde inte hjärtljuden längre. Sen när hon satte dit en trådlös sån där (kommer inte ihåg vad den heter) på magen för att höra bebisens hjärtljud så hade den knappt batterier så hjärtljudet upphörde emellanåt. Hon kunde inte förklara hur hon visste att allt var ok. Det kanske låter löjligt, men tänk er efter en hel natt och en hel dag med värkar & en barnmorska som är otydlig, då blir man irriterad och tycker att det är jobbigt.

Var du rädd för något? Ja, att bebisen (visste då inte att det var en pojke) skulle dö eller att jag skulle dö.

Grät du? Öh...mannen säger att jag gjorde det men ärligt talat så minns jag inte.

Skrek du? Yes!

Tog du nått smärtstillande? Jodå. Ryggmärgsbedövning, morfin, lustgas...tog säkert nåt mer...men kommer inte ihåg.

Blev du sydd? Ja

Dragen med sugklocka? Ja det var inte kul alls när läkaren skulle sätta dit den! Aj Aj Aj!!!

Hur många var inne i förlossningsrummet? jag (förstås), maken, barmorskor (vet inte hur många), undersköterska och en doktor...det var säkert fler men jag minns inte. Jag vet att jag upplevde att det blev många personer helt plötsligt.

Hade du någon nära med dig? Maken

Hur stor var bebisen? vikt 2920g, längd 48cm, huvudomfång 32.5cm. Liten kille=)
Blev det en pojke eller flicka? Pojke
Vad fick han heta? Lucas Antonio

Hur ser du på förlossningen idag? Det var en utdragen/lååång förlossning. Häftig upplevelse!
Jag kan säga så här, om det blir någon nästa gång så vet jag vad jag vill och inte vill. En av sakerna är att jag absolut vill ha en annan barnmorska.

Hur gammal är bebisen nu? 1 månad 3 veckor & 1 dag.

När kommer nästa barn? Om jag får önska så kommer det om ca 2.5 år men man vet aldrig. Jag kanske inte kan bli gravid igen. Fast vi har ju frysta embryon så vi ska försöka. Men det återstår & se;)


Jag hittade listan inne hos Jessa. Hoppas det är lugnt att jag tog den Jessa.

2 kommentarer:

  1. Hej på dej:)
    Tack för ditt tips, precis det ja tänkt på länge nu men inte riktigt vetat om det fungerar att göra så... Vad ger du för ersättning? och hur mycke? Ja ser väl i och försig om han blir mätt, får väl testa:)
    Så ikväll köps det ersättning i alla fall!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är klart att du fick ta den =) Kul att läsa!
    Jag håller på med ett mail till dig nu om bloggens utseende. Har haft lite fullt upp de sista dagarna... Men så är det att ha en liten pojk, det blir inte alltid som man planerat =)
    Hoppas allt är bra med er!
    Kram

    SvaraRadera