Kategorier

lördag 2 oktober 2010

förväntansfull & rädd

Håller på & tvättar alla kläder, sängkläder & filtar mm till pyret. Även om vi köpt nytt så tvättar jag för säkerhets skull. Vi har köpt speciellt skölj & tvättmedel som är utan doft & kemikalier som vi ska använda till pyret. Kanske lite överdrivet men vi vill vara försiktiga.

Vi längtar så. Samtidigt är jag lite småskraj för jag vet inte vad som väntar. Hur kommer det att börja...kommer vattnet gå, blir det kraftiga värkar bums eller blir det successivt mer & mer smärtsamt? Kommer jag tycka att det gör så ont så jag vill dö eller gå hem som man vet att andra kan känna... Det är så individuellt, hur kommer det att bli för mig? Jag har hört vackra förlossnings historier & jag har hört läskiga historier. Min barnmorska sa åt mig att lyssna på det bra. Men jag vill veta allt om allt. Sån är jag. Allt kan ju hända mig precis som vilken annan kvinna som helst, så varför ska jag blunda för det mindre bra.

8 kommentarer:

  1. Vi köpte också speciella tvättmedel utan doft och kemikalier. För mig kändes det också säkrare.
    När det gäller förlossning, är det helt normalt att du känner dig skraj. Men försök vara inte för mycket! Hur det ska gå, hur den ska börja, hur mycket smärtor du ska ha kan man inte säga i förväg. Men det som jag kan säga är att det finns folk där som är proffsiga och du ska få mycket stöd och hjälp från dem, din sambo/man ska stå där och stötta dig hela vägen, så du ska inte bli ensam. Och sedan din kropp ska veta hur den ska göra. Det är något helt fantastiskt att saker händer, du ska bara låta dig själv att hänga med.
    Jag kan lova att känslomässigt är förlossningen en underbar upplevelse. Och detta säger jag trots att jag fick ett barn som inte levde. Du ska få ett friskt och vackert barn och så mycket glädje med henne/honom, att det blir värt alla smärtor. Du blir så stolt över dig själv att du klarade förlossningen. Nu ser jag efteråt att min barnmorska hade rätt när hon sa att det var kul att föda barn, du får se att det blir så.
    Stora kramar!

    SvaraRadera
  2. Du har rätt. Jag ska försöka släppa på min oro. Den kommer & går helt enkelt.
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Vi har också tvättat upp alla kläder, filtar och sängkläder. Känns bra att ha fått bort alla kemikalier.

    Jag funderar också mycket på förlossningen, min bm har inte pratat nåt om den än. Men imorgon börjar våran föräldrarutb. så då hoppas jag få lite mer information.

    SvaraRadera
  4. Det låter helt normalt att du är spänd på förlossningen, det är ju en helt ny upplevelse. Men du ska se att det kommer gå å bra så. :-)

    SvaraRadera
  5. jag sa några gånger under förlossningen att jag ville hem, men inte för att det gjorde ont utan för att jag saknade mina katter :). Hoppas allt går toppen!

    SvaraRadera
  6. Allas förlossningar är individuella, och jag är ingen som bör yttra sig, men gör det iallafall.
    Jag hoppas och tror , att det kommer gå väldigt bra.
    Man ska nog inte tänka så mycket på vad som kommer hända eller hur det kommer kännas, utan ta det som det kommer. Och det gäller inte bara förlossningar, utan alla livets prövningar =)!

    Det kommer ordna sig, vännen. Det är jag övertygad om =)!

    Kram på dig/
    Luiza

    SvaraRadera
  7. Du behöver inte vara rädd för förlossningen. Sedan när man är där mitt uppe i det så är man så fokuserad att man bara så att säga "hänger med"... Man har ju inte så många andra val heller i det skedet... ;) Men det är en alldeles otroligt spännande process och även om det gör ont så finns det hjälp att få!!!!

    SvaraRadera
  8. Hoppas din helg varit bra, jisses vad tiden tickar ner här :)

    Inte konstigt du funderar kring förlossningen, tankarna kommer mer och mer hos mig med. Man har ju aldrig varit där och det väcker frågor, försöker få så mycket information som möjligt.

    Jag är nog den enda som inte köpt speciellt tvätt- och sköljmedel :/

    Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera