Kategorier

fredag 29 oktober 2010

Det är en konst

Att få folk att hålla sig borta från en nyfödd bebis. Dom vill titta, känna & gosa osv. Jag har försökt att på ett så diplomatiskt sätt få vänner att förstå att vi inte vill ha besök de första veckorna. Vissa förstår bättre än andra. En del blir rent ut sagt tjuriga.
På onsdag ska vi få besök som jag igentligen skulle klara mig fint utan, men jag är så dålig på att säga ifrån. Vissa personer förstår inte genom att läsa mellan raderna. Så är fallet med de som kommer på Onsdag. Tråkigt. Hoppas det blir en kort visit.
Det låter säkert hemskt men jag vill bara slappna av och njuta, inte behöva tänka på att jag måste städa för att vi ska få besök & hålla god min X antal timmar bara för att någon vill kika på Lucas.

7 kommentarer:

  1. Våga prata tydligt och vänta inte att folk ska "läsa mellan raderna". Vissa kan inte göra det. Det är ni som bestämmer nu, om du känner att du inte vill ha besök, säg bara ifrån. Den som inte kan förstå det får skylla på sig själv.
    Hösten är ändå så jobbig när massa virus kommer fram, det är inte säkert att är bra massa folk runt om en nyfödd bebis.
    Jag skulle gärna se mer bilder om Lucas...:-), han är så söt, om det är okej för dig att lägga bilder hit om honom.
    Kramar till dig och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Det är precis det jag är rädd för, att det ska bli en massa spring hit med alla som vill träffa pyret. Jag förstår våra närmaste, men sen finns det ju de som inte står en lika nära, grannar osv. Jag kommer nog också ha svårt att säga nej. Men jag ska verkligen försöka.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, det är svårt det där med att säga nej... Så var det för mig också. Men njut så mycket du kan däremellan av din lille sötnos! Stor kram!!!

    SvaraRadera
  4. Jag säger - strunta i att städa och att förbereda fika så kanske de förstår att de kommer olägligt och att de inte ska stanna så länge.

    Och skäms inte, utan bara förklara att lille Lukas tar er tid för tillfället.

    Lycka till!

    Maria

    SvaraRadera
  5. Jag kanske är obildad, men jag bjuder på det...
    Tala om för dessa människor, att det kan vara rent av FARLIGT för lille Lucas om det kommer folk "utifrån" för att gosa med han!!! Jag håller fullkomligt med "Tonci", om just virus!!!
    Fan, jag har också svårt att säga ifrån, och det här gjorde mig heligt förbannad! Att folk inte bara kan fatta när man bör och inte bör tränga sig på...
    Säg NEJ! Du får dra en vit lögn eller nåt, säg att ni fick nåt förhinder.Om de kommer iallafall, skit i att städa!!! Det behöver inte se tip top ut!!!

    Hoppas du får en underbar helg, vännen, och ursäkta för denna arga kommentar. Jag är på din sida =).
    Kram/
    Luiza

    SvaraRadera
  6. Hej Marre, har nu hunnit uppdatera mig på allt som hänt dig sista tiden (har inte kollat bloggarna regelbundet sedan jag började jobba). Vad skönt att allt går bra och att du är lyckligast i världen :)

    Tror att de problem du har är sådant som alla nyblivna föräldrar konfronteras av, själv har jag börjat bita ifrån redan nu för att förhoppningsvis slippa bli en häxa sedan. Många kramar

    SvaraRadera
  7. Tack för era kommentarer. Jag blir så överlycklig när jag ser att ni kommenterar & förden delen gör att jag inte känner mig ensam i det här.
    Jag har redan sagt ifrån till den här personen flera gånger och haft olika "vita lögner". Det leder bara till att nästa vecka kommer samma person att säga ; men nu da....
    Till slut vill man rent av inte se personen mer...konstigt eller ej men så känns det.
    Aja känns mest som att jag vill få det överstökat & sen inte svara mer i telefonen när denna individ ringer.

    Kram till er alla=D

    SvaraRadera