Kategorier

söndag 6 mars 2011

Barnmat Recept

Nu har jag äntligen fyllt på med barnmat. Det var slut. Jag tycker att det är skoj att göra iordning olika rätter, sen är det skönt att bara plocka fram frysta maten & tina. Idag blev det Morotspure, ärtpure, Majspure & potatispure. Potatispuren fryser jag inte in utan den räcker till idag & imorgon, jag blandar potatisen med det som är fryst.

Morotspure
4 morötter, 200 g kokvatten
2 msk matfett

Majspure
200 g konserverade majskorn
2 msk matfett
behöver inte kokas

Ärtpure
200 g gröna ärtor, kokvatten
2 msk matfett


Majsen & ärtorna som jag använde var frysta så jag kokar dom några minuter.
Jag lägger maten i istärningslådor. Super bra!

Recepten är tagna från Barnmat -råd och recept
Carina Trägårdh Lunneryd

6 kommentarer:

  1. Duktigt!
    Vi får se om jag har den orken senare, man får ju hoppas det. =)

    SvaraRadera
  2. Ja det är jätte kul=)
    Det ända jag inte gör är plommon pure men det ska jag också börja göra...bara det att jag inte vet hur bra den blir om man fryser den...kanske ska vara dagsfärsk...

    SvaraRadera
  3. Mums med hemlagad mat!
    Jag har äntligen börjat göra egen mat till Oskar, och han äter som 17! Idag blev det köttbullar, potatis, morötter och sås.

    Jag lånade en bok på biblioteket som var bra. Andra mosboken hette den och var skriven av Johanna Westman.(Tror jag hon heter) Där fanns många recept och tips.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag gör också egen puré till Cornelia. Fick boken Första och andra mosboken i julklapp och där är det en massa recept. (Första mosboken var en pekbok till Cornelia) Jag gör egen plommonpure, först sätter jag plommonen i blöt i några timmar, sen kokar jag upp dem och efter det mixar jag med lite av kokvattnet. Sen sparar jag lite i en burk (håller i ca 4 dagar) i kylen och resten fryser jag in, fungerar jätte bra.

    SvaraRadera
  5. Tusen tack Sara=P Bra tips, ska testa=D

    SvaraRadera