Kategorier

måndag 17 oktober 2011

Mensvärk & Endometrios

Jag har gått de senaste 2 dagarna & "veta" att mensen är på väg, dels för känningarna & dels för datumet som stämmer exakt på förra månadens mens. Men grejen är den att jag har skit ont till & från & det kommer knappt något blod. Inte ens en hel droppe. Jag har bara trosskydd & det skulle aldrig räcka till en riktig mens blödning. Jag fattar inte?! Varför ska det strula för? Jag kan sätta tusen spänn på att om jag tar ett grav test & får se ett minus på stickan så kommer mensen att dra igång omedelbums. Precis som om att det där minuset på stickan har en ON effekt på min mens.

Bilden är tagen här


När jag blev opererad tog man hål på en cysta & ut kom det brun vätska. I mitt huvud kan det liknas (kan jag få för mig) det man ser på bilden. Jag får för mig att eftersom jag inte blöder utåt så blöder jag i magen & eftersom det inte kommer ut så bildas det cystor &/eller ärrbilningar. Jag kanske är ute & cyklar men jag vet ju att jag har en ensometrios som inte går att ta bort. För i vissa fall kan man avlägsna endometriosen fast den senare växer tillbaka (nästan jämt tror jag...). I mitt fall går det inte eftersom jag har det inväxt i livmodern, äggledarna, äggstockarna & lite till runtom där inne... Kommer inte ihåg exakt vad läkaren sa för allt kom som en chock & jag tyckte hon såg ut som om det var en tragedi...visserligen så kunde det ha blivit det om vi inte lyckats med IVF´n.
Ok. Jag började skriva om min mens som strular & snöade in lite på Endometriosen. Det har ju ett samband. Smärtan & allt elände som jag känner varje månad. Varje månad är värre än den förra. Jag frågar mig alltid ifall jag haft så ont som jag har denna gång & jag kommer alltid fram till att den här gången gör det mer ont än förra gången. Med andra ord det gör ondare & ondare för varje mens/månad...

1 kommentar:

  1. Så besvärligt. Min mens har alltid varit jätteregelbunden och nästan kommit på klockslaget men de senaste månaderna tjorvar den som bara den. Förstår inte alls vad det är som gör att det blir så här.

    SvaraRadera