Kategorier

lördag 16 april 2011

Mat

Jag håller på & kokar haritcoverts, ärtor & palsternacka. En av de stora favoriterna är palsternacka så det verkar lovande att introducera nytt (haritcoverts) med sånt som vi vet att han gillar. Det han har ätit & accepterar/gillar är morötter, palsternacka, ärtor, potatis, majs, kyckling, högrev jag har säkert glömt saker men det är ungefär vad liten smakat. Frukter är han mycket glad i=) Stor favoriten är mango & banan puré. Allt som är mixat med banan är välkommet=) Har ni något bra tips på vad mer jag kan ge=P

5 kommentarer:

  1. Jag gjorde köttfärsssås igår och det var nog det godaste som jag har gett, om jag ska tro på hennes matljud ;)

    SvaraRadera
  2. Jag kokade först köttfärsen i vatten tillsammans med persilja. Sen silade jag bort vattnet och satt köttfärsen tillsammans med persiljan i en kastrull. Jag tillsatte sen rivna morötter, vitlök, passerade tomater och kryddor. (Sen mixade jag det här)
    Men med facit i hand hade man nog lika gärna kunnat koka köttfärsen med tomaterna och resten av ingredienserna på en gång och hoppa över att koka den i vatten.

    Här finns ett recept: http://www.egenbarnmat.se/kottfarssas.htm

    Sen köpte jag spagetti som bara är ungefär 1 cm långa på Willys. Helt perfekt så då kunde Cornelia äta det utan att jag behövde mixa. Jag tror att om man mixar pasta så blir det som en stor kladdig hög.

    SvaraRadera
  3. Tusen tack=D Det ska jag absolut testa!

    SvaraRadera
  4. Oskar har alltid tyckt om stuvad potatis och stuvad pasta, men han tycker om med lite bitar i maten.
    Köpte en pasta som heter Risoni (tror jag), det är pasta som ser ut dom ris, så kokar jag dem lite längre för att de ska bli mjukare.
    Säkert samma pasta som Sara skriver om.
    Brukar koka lite falukorv, det är oxå populärt. Men min bvc-sköterska sa att korv får de bara äta 2-3 gånger/månad...
    Kul att han äter igen!

    Banan är populärt här oxå. Bra, för det är lätt att ta med sig =)

    Ha det bäst!
    Kramar

    SvaraRadera