Kategorier

lördag 30 april 2011

Pumpapuré med palsternacka

Pumpa & Palsternacka




















Jag hackade pumpan i mindre bitar. Man kan lika gärna koka med skal & sen gröta ur köttet med en sked. Som ni kan se kryddade jag mycket, tog lite av allt förutom salt.











Palsternackan la jag i en annan kastrull för jag visste inte hur länge pumpan skulle koka. Kokade båda tills de var mjuka. Som ni ser kryddade jag även palsternackan & hade i en vitlöksklyfta, 1 lök & 2 tomater=P





Jag silade bort vattnet & mixade ihop allt som fanns på silen.





Den färdigmixade purén i is lådor & eftersom det var så mycket tog jagf det överblivna i en plast bytta som sen ställdes in i kylen.











Skriver på påsarna vad det är i eftersom jag sedan använder dessa till att förvara maten menar annars vet jag ju inte vad som är vad & när det är gjort.
-----


När maten är fryst knäcker jag loss mat kuberna & de ligger kvar i de markerade påsarna. På så sätt kan jag använda samma lådor till flera rätter=) Först tänkte jag inte & köpte massa fryslådor men det behövs ju inte! Det räcker med 2 st=)


-----



Jag hällde pumpa vatten i dom här hjärt formade ispåsarna eftersom Lucas gillar såsig mat brukar jag ha i lite extra vatten i puréerna. Det blir nog godare med pumpavatten till pumpapuré än vanligt vatten...får jag för mig...


........


Jag kan tala om att Lucas älskade maten han fick idag. Det var högrev som jag hade i frysern sen tidigare men pumpapuré=D

3 kommentarer:

  1. Mums för små magar!

    Längtar efter att få träffa er!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh det där lät ju riktigt gott, ska testa med pumpa till Cornelia.

    SvaraRadera
  3. Han är ganska enveten Oskar. Det var kul att se att han inte gav upp.
    Han sprang omkring med vagnen hela dagen sen =)
    Hoppas allt är bra med er!

    Kram

    SvaraRadera