Kategorier

måndag 30 augusti 2010

Vad saknas???

Funderar på vad mer som måste köpas. Maken har sagt åt mig att göra en lista på det som saknas...men det blir bara gröt i mitt huve. Vet ni någon bra sida man kan gå in på där det står vad man behöver. Jag har använt sundt förnuft men vissa saker vet jag inte. Typ spjälsängen, vi har köpt madrass, täcke, lakan, sängkläder, kudde saknas (vi vet villken vi ska ha iallafall), liggunderlag ni vet sånt där skydd som man lägger under lakanet ifall en lite olycka skulle inträffa så att inte madrassen blir förstörd, sen har vi även köpt sånt där skydd som ska lirkas in runt sängen=). Vagnen ska också fixas eller ja bäddas, man kanske kan gå in på barnlandet eller nån sån där affär där dom säljer barnvagnar för att få lite tips på hur man på bästa sätt kan bädda.
Sen funderar jag på nappflaskorna...finns det olika storlekar för olika åldrar=S ska man köpa fast man planerar att amma och ifall det inte skulle komma mjölk???
Jag tror vi har köpt kläder så det räcker, vi har blivit tillsagda att inte köpa för mycket kläder för att bebisen växer så fort. Vad är BASIC att ha?? Har jag missat nåt. Ah som ni märker är jag i behov av nån form av lista eller nåt i den stilen.

9 kommentarer:

  1. Ni verkar ha koll på läget. Köp inte flaska om du tänker amma. Om det blir panik och ni måste ge ersättning nån gång så finns det ju flaskor och ersättning i livsmedelsaffärerna.

    Det kan ju vara skönt att ha införskaffat en termometer och nån salva för röda rumpor.

    /Maria

    SvaraRadera
  2. Vi har inte köpt nappflaska än, jag hoppas på att jag kan amma, då behövs inte nappflaskan ett tag.
    Vår MVC är MamaMia, där vi fick en bok i början "Graviditet, förlossning och den nya familjen". I den här boken finns en lista som förslag med de viktigaste saker som är bra att ha i början. Jag kan skriva dem här, jag hoppas det hjälper:
    - 6 set underkläder, bodystockings
    - 4 sparkdräkter med långa ben och fötter så att barnet inte fryser
    - 2 sweatshirts, långa så ryggen inte blir kall
    - 2 t-shirts, kort och långärmade
    - 6 par sockor
    - 4 mjuka filtar att svepa om barnet
    - eventuellt overall, beroende på årstid
    - åkpåse i fårskinn eller bomull, efter årstid
    - mössor och vantar
    - solhatt (ber. av årstid)
    - blöjor storlek 1 eller 2 om ert barn väger över 3700 g vid födseln, eventuellt 8-10 tygblöjor
    - plastad frotté (användas under lakanet om barnet skulle kräkas eller kissa bredvid blöjan)
    - 2 lakan
    - lätt babytäcke och ett påslakan
    - 1 badlakan
    - säng, vagga eller lift med en stabil botten
    - fårskinn (inte om ni har allergi)
    - skötbord eller skötunderlag
    - badbalja (handfatet kan användas i början)
    - skötväska
    - barnvagn
    - bärsjal eller bärsele
    - bilbarnstol

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Tonci! Du är en ängel!
    Ska skriva upp allt på ett papper så jag kan börja pricka av=D
    Vet inte riktigt vad en sweatshirt & bodystockings är men jag kanske kan hitta förklaring på nätet.

    SvaraRadera
  4. Förutom det på toncis lista har vi handlat följande (kan ha missat att något står med på listan):

    nappflaska strl. 0+
    nappar
    blöjsalva
    wipes
    febertermometer för rumpan
    badolja eller liknande
    babytops till naveln från apoteket

    till dig:
    amningsinlägg
    amnings-bh (jag har köpt 2 billiga nu innan man vet sin slutliga storlek)
    nattbindor
    bröstvårtsalva + amningsnapp

    Det här är ju bara vad VI har handlat, alla har ju olika åsikter om vad som är nödvändigt såklart. :-)

    SvaraRadera
  5. Angående Beco bärselen så behövs babyinlägget ännu för vår tvåmånaders lilla sötnos, så det är nog bra att ha, men det där huvudskyddet (solskydd) har jag inte använt. Hoppas du hittar en bra Beco! :)

    SvaraRadera
  6. Det var så litet Marre!
    Jag köpte även de sakerna som "avlängtantilldig" skriver om, förutom nappar och nappflaskor. Vi vill försöka inte använda nappar (jag är ganska emot den), och nappflaskor får vi se om jag ska behöva köpa in (jag tänker på amningen).
    En av mina kollegor känner till en man som säljer såna fårskinn, jag kan be henne att fråga om det finns kvar.
    När det gäller bodystocking vet jag inte heller vad det är för något, men jag tror det är som vanliga body. Vi köpte både med lång och kortarmad samt utan armar. Sweatshirt kan jag tänka mig som vanlig tröja eller kofta.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Tonci & Avlängtantilldig: Tusen tack tjejer=D Det är verkligen till stor hjälp det ni har skrivit. Nu är det för mig att börja pricka av i listan och köpa det som saknas.

    Pärla: Jag ska leta vidare efter en bra bärsele, hälst Beco eftersom den verkar vara så bra=D

    SvaraRadera
  8. Svar på din kommentar:
    Det är sant Marre, jag glömde de många gångerna när jag behöver gå upp att kissa, men de känns som minsta just nu. Att sitta på kanten av sängen ett tag innan jag kan komma upp, ha-ha, det är verkligen så :-))! Kram

    SvaraRadera
  9. Hej Marre :) Är inget proffs och det känns som du fått de svar du vill ha, kan komplettera med något alla jag känner är superbra att ha hemma: en örontermometer. Ha en fin vecka, många kramar

    SvaraRadera