Kategorier

måndag 10 maj 2010

v17(16+5)

Pratade nyss med en gammal klasskamrat. Jag berättade att vi väntar barn, och då berättade hon att en annan klasskamrat nyligen fick en dotter med down syndrom. Jag brast direkt och sa NÄMEN SÄG INTE SÅ. Graviditeten hade varit bra och förlossningen lika så.
Jag vet att det finns tester man kan göra för att ta reda på eventuella avvikelser. Vi ska på ultraljud nu den 17 maj (som jag har sagt tidigare=D). Vet inte ifall dom kan se då ifall det skulle vara nåt "fel" på bebisen. Vet ni vad man får reda på vid det ultraljudet??
Min inställning är som så att för mig spelar det ingen roll, jag vill ha bebisen ändå. Jag är 110% säker på att maken känner likadant. Visst man vill ju helst att bebisen ska vara frisk, men om så inte är fallet är den lika välkommen och älskad ändå. Folk brukar fråga vad jag vill ha pojke eller flicka, på det brukar jag svara att bara barnet är friskt så spelar det ingen roll. Visst jag skulle bli ledsen ifall jag fick redan på att bebisen har tex en kromosom avvikelse. men när man väl befinner sig i den situationen kan man inget göra.

1 kommentar:

  1. På det här ultraljudet som ni ska ha, kollar de antal bebis, bebisens huvud, ryggrad, armar och ben, hjärta, magsäck, njurar, navelsträngen, moderkakans placering.
    Down-syndrom kan inte upptäckas endast med ultraljud.

    http://www.karolinska.se/Arkiv/Centrum-for-fostermedicinultraljud/Fosterdiagnostik/Rutinultraljud-vecka-16-19-----/

    SvaraRadera