Kategorier

tisdag 23 augusti 2011

SGI? Barnomsorg*Mattips

Har fått hem ett brev från försäkringskassan angående SGI.
Vad jag ska vara uppmärksam på efter 1 års ålder osv. Eftersom jag alltid har svårt att begripa & vill få klarhet i begrepp & regler ringde jag försäkringskassan. Vet inte ifall jag blivit klokare men så vitt jag förstår behöver jag inte oroa mig eftersom jag jobbar...

På tal om papper. Jag håller på & fyller i Anmälan om barnomsorgsbehov. Även där finns det saker som man ska kryssa i som jag fattar noll av. Så jag har ringt för att få hjälp men telefontiden var över en minut innan jag ringde så jag får återkomma imorgon.

Lillplutten ligger & sover nu. Vi har varit vakna sen kl 6. Han har druckit välling ätit vanilj-yoghurt.
Försöker leta på nätet vad man kan ge sin 10 månaders bebis för mat. I princip så kan man ge det man själv äter om jag fattat rätt. Man kan hacka maten ist för att mixa...men om jag gör så så sätter lille man i halsen. Så jag mixar fortfarande. Visst om jag har ris så behövs det inte mixas=)
Hur gör ni. Har ni några Mattips=)

4 kommentarer:

  1. Vi gav Oskar av samma mat som vi åt, fast jag tog bort till honom innan jag saltade.

    Fick oxå brev angående SGI, men det var inte så mycket av det jag begrep heller... Tycker inte om att det ska vara så krångligt!

    Jag fick ringa när jag fyllde i papper till barnomsorgen med, att det ska vara så krångligt!?!
    Det blev ju bra iaf, Oskar börjar inskolningen den 31/8. Lite nervöst, men det går säkert bra.

    Ha det bra! Kramar

    SvaraRadera
  2. Spännande med inskolning för Oskar som inte är så liten längre=) Tiden går & de små liven växer.
    Kramar//
    Marre

    SvaraRadera
  3. Jag gillar inte heller när saker och ting ska vara så komplicerade. Om jag har förståt det rätt så måste man ta ut minst 5 dagar i veckan när barnet har fyllt 1 år för att behålla sin sgi, men om man jobbar tex 50% så räcker det att ta ut 2,5 dag, man ska komma upp till heltid om jag har förståt det rätt.

    När ska Lucas få börja dagis? Spännande när det börjar hända saker.

    Cornelia är rätt så bra på att tugga så vi ger både i små bitar och puréer. Nåt som hon gillar är kokt karé med plommon och grönsaker tillsammans med potatis. Minns inte vem som hade bloggat om det tidigare, men det är en favorit.
    Sen om ni inte har testat blodpudding så brukar barn gilla det. Jag värmer det bara i lite mjölk och mosar sen.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har skrivit från & med december men man vet ju inte när det blir en plats ledig.
    Åh blodpudding måste vi testa=P

    Kram//
    Marre

    SvaraRadera