Kategorier

fredag 12 november 2010

Myt eller??

Jag pratade med en vän för en stund sen. Hon frågade ifall vi skulle använda preventivmedel nu. Jag frågade henne ifall hon var helt bakom flötet.
Jag sa; vi har gjort Ivf behandling, du vet ju att det var så jag blev gravid.
Hon svarade; Ja men när man har varit gravid en gång så blir man lättare gravid sen.
Öh?? Jag känner mig som ett STORT fråge tecken. Alltså jag HAR fortfarande endometrios & så vitt jag vet så kan jag inte bli gravid på naturlig väg på grund av det vare sig jag varit gravid eller ej. Hon menar på att det inte spelar någon roll.
Vad säger ni? Är det så??
Iallafall så skulle det aldrig falla mig in att använda preventivmedel.
Om jag skulle bli gravid på naturlig väg villket jag vet är omöjligt så skulle jag bli överlycklig och känna mig rent ut sagt välsignad från ovan;)
Men som sagt det kommer inte att ske.

5 kommentarer:

  1. Tror nog det kan stämma om man har genomgått en hel graviditet (dvs inte om man fått tidigt missfall). Jag blev ju gravid efter två år med första barnet och på andar försöket denna gång. Hört om flera som varit med om liknande.

    SvaraRadera
  2. Har också hört att det är så, av mina läkare =)!
    Så för vår del blir det pang på rödbetan, ifall jag blir gravid en gång...vill säga!¨

    Det kanske beror på vad man har för diagnos, innan, jag har ingen aning...

    Ha en fin kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Som ni märker var det mer än vad jag visste.
    Men då e det bara & tuta & köra ;)

    SvaraRadera
  4. Jag fick samma fråga av min barnmorska nu, vår dotter är ju 10 veckor nu. Hon sa att det händer då och då att par som genomgått ivf kommer in efter bara några månader och är spontant gravida! Coolt!
    En kompis talade om att hennes läkare hade sagt att kroppen är "inställd" på graviditet en tid efter att man fött barn, så om man vill ha syskon kan det vara läge att försöka ganska snart :-) (typ inom 6-8 månader) Kram!

    SvaraRadera
  5. Myt eller inte... Jag käkar inte preventivmedel. Skulle det komma ett syskon till Oskar så är det väldigt välkommet! Men lyckades vi inte själva på 10 år, så är jag tveksam om vi kommer göra det nu...

    SvaraRadera