Kategorier

fredag 28 mars 2014

sjukskriven 75%

Näpp ingen heltids sjukskrivning. Läkaren säger att enligt riktlinjerna från socialstyrelsen är det för tidigt att sjukskriva mig på heltid graviditets vecka 18... Han sjuk skrev mig 75% och jag skulle boka en ny tid om 3 veckor. Jag förklarade att mitt jobb är för tungt och att jag inte kan bli omplacerad plus att jag har grymt ont hela tiden. Det spelar ingen roll, så vida du inte hamnar i rullstol, du kommer få avslag från försäkringskassan sa han. Jag kan inget säga eller göra. Jag känner mig smått frustrerad eftersom jag bara kunnat jobba 60 timmar i mars för att jag har så ont och det kommer absolut inte kunna bli mer i april. Jag tror knappast att en fog lossning blir bättre med tiden, bara när bebis är född.
.....
För övrigt mår jag bra. Lilla L är så glad åt att han ska få ett syskon. Han pussar och kramar magen varje dag=)

11 kommentarer:

  1. Så typiskt! Försäkringskassan är superhårda när det gäller sjukskrivning. :(
    Jag fick i veckan reda på att jag fick avslag på min sjukskrivning, trots ett välskrivet läkarintyg. Bye bye pengar!
    Hoppas det fungerar med 75% sjukskrivning för dig. Annars får du försöka på nytt om tre veckor igen.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avslag...? Gällde din sjukskrivning också fogarna...? Var din på 100%?
      Hur snabbt får man reda på att det blivit avslag...?
      Det känns drygt, precis som om att man inte är betrodd=(
      Om man får avslag lär man ju få reda på det ganska omgående...så man kan få pengar från något annat håll...vart det nu skulle vara...

      Radera
  2. Jag jobbade 75% och blev först sjukskriven 25% vilket blev godkänt. Sista 2 veckorna innan förlossningen så sjukskrevs jag 100% av mina 75%. Det godkände inte FK och det fick jag reda på förra veckan. Alltså 3 månader senare... :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde;
      Jag var sjukskriven pga foglossning och restless legs som gjorde att jag inte kunde sova om nätterna.

      Radera
    2. Ok då känns det som att jag inte kommer att få igenom sjukskrivningen...
      Hel ruttet!
      Hur kan man få ett avslag så mycket senare...? vad händer med ekonomin...? Vågar man chansa eller ska man bita ihop och jobba med en sjujäkla smärta och knapra Alvedon....
      Äh fy=((

      Radera
  3. OMG vad jag blir orolig nu, jag som just bestämt att jag ska ner till 50 %. Vad gör man utan pengar?

    Dumma FK :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du säg det...
      Jag vet inte hur dom resonerar och dom hänvisar till politikerna när man ifrågasätter. Med andra ord nu måste vi gå & rösta på något bättre än det vi har;))
      Vi får se hur det går för mig. Jag har idag jobbat två timmar eftersom jag är sjukskriven 75%. Skulle det sen bli avslag får jag väl ställa mig utanför en stormarknad & tigga eller nåt.
      Hoppas det går igenom, jag har ett tungt jobb. Klarar verkligen inte de arbetsuppgifter jag har.

      Kram!

      Radera
  4. Hej!

    Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är sjukskriven.

    Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

    Här kan du läsa mer om vår sjukförsäkring: www.afaforsakring.se/sjukforsakring

    Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.
    Du kan även kontakta oss via Facebook - https://www.facebook.com/afaforsakring

    Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
    www.afaforsakring.se/uppsokande_kundtjanst

    Vänliga hälsningar
    Pernilla
    AFA Försäkring

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!
      Jag ringde nyss och ska göra en anmälan två veckor efter min första sjukdag. Så då ska jag in på AFAs hemsida och anmäla mig.
      Åter igen tack för tipset=D

      Radera
  5. Nu vet jag inte om reglerna har ändrats sen jag var gravid, men jag blev sjukskriven på 100% sen ungefär vecka 19 just pga foglossning. Fk ringde en gång för att kolla läget och jag förklarade. Med mitt jobb (natt inom hemtjänsten) med många ut och in från bilen (100ggr/natt) och trappor så var det inga problem.
    Jag hoppas att det går lika bra för dig.

    SvaraRadera